Apa itu e-kaunseling?
Konsep asas e-kaunseling ialah satu proses interaksi antara klien dan kaunselor yang berada dalam lokasi yang berbeza dan menggunakan kemudahan internet untuk berkomunikasi. Kaunseling ini menggunakan perkhidmatan e-mail atau chat.
Relevan e-kaunseling
- Individu tidak suka keluar rumah untuk bertemu kaunselor secara bersemuka.
- Individu malu untuk berjumpa kaunselor secara bersemuka
- Individu terlalu sibuk untuk berjumpa kaunselor secara bersemuka.
- Individu yang menghadapi masalah komunikasi dan perhubungan (orang kurang upaya).
- Penjimatan dari segi kos, tenaga dan masa.
- Individu yang memerlukan proses teraputik sendiri.
Siapa pengguna e-kaunseling
- Individu yang menghadapi kesulitan berkaitan peribadi, keluarga, emosi, perhubungan, kewangan dan akademik.
Proses e-kaunseling Dijalankan
- Kaedah pertama ialah secara e-mel di mana perkhidmatan kaunseling yang ditawarkan ialah melalui balasan e-mel.
- Klien hanya perlu menghubungi kaunselor melalui alamat e-mel yang dibekalkan dalam laman web dan boleh menghantar e-mel kepada kaunselor untuk menyelesaikan permasalahan yang dihadapinya.
- Klien boleh membuat temujanji tarikh dan masa bagi membolehkan kedua-dua klien dan kaunselor berinteraksi secara langsung ataupun terus log masuk dalam waktu bertugas kaunselor.
- Tempoh masa maklumbalas dijanjikan dalam tempoh yang tertentu seperti 24 jam atau 48 jam.
- Proses membayar yuran dan seterusnya menghadiri sesi dalam ruang sembang yang disediakan.
No comments:
Post a Comment